Obecnie do określenia graczy na rynku perfum używa się wielu terminów: perfumy selektywne lub mainstreamowe, marki poufne, perfumy ekskluzywne… Ta ostatnia weszła do wspólnego języka perfumiarzy i konsumentów i jest przedmiotem wielu debat. Jak możemy zdefiniować perfumy ekskluzywne i czy nadal ma to sens? Dowiedzmy się więcej o tej pachnącej mgławicy. Co to jest perfumeria niszowa? Termin „nisza” odnosi się do języka ekonomii i marketingu. Rynek niszowy to z definicji wąski lub poufny sektor, który odpowiada wyspecjalizowanemu produktowi. A ten wyspecjalizowany produkt pociąga za sobą koneserów, ekspertów, a przynajmniej osoby, które znaczną część swojej siły nabywczej przeznaczają na nabycie tego produktu. Kiedy firma celuje w niszowy rynek, stara się zmierzyć z mniejszą konkurencją, ale także wie, że spotka się z mniejszymi możliwościami klientów. Oto wyzwanie.
Ale wróćmy do naszej pachnącej działalności! Perfumeria ekskluzywna różni się od „głównego nurtu” w szczególności bardziej poufną i wyspecjalizowaną siecią dystrybucji. Te zapachy nie są sprzedawane w dobrze znanych sklepach. Możemy je znaleźć w niezależnych perfumeriach, sklepach własnych marek, a czasem w sklepach wielomarkowych lub sklepach koncepcyjnych… Ten sektor dystrybucji stanowi obecnie około 10% sprzedaży perfum. Ale rodzaj sprzedaży detalicznej to nie jedyna różnica między niszowymi markami… Gdzie to wszystko się zaczęło Na początku XX wieku rynek perfum ewoluuje. Domy perfumeryjne, dotychczas jedyne w branży, są szybko zdetronizowane przez wielkie domy mody, które oferują atrakcyjniejszą komunikację i bawią się luksusowym wizerunkiem marki. Tylko kilka firm stawia opór. Od lat 60. perfumy ekskluzywne pojawiają się dzięki graczom, którzy nadają nowe znaczenie kultowym składnikom. Różni się tym, że odstają od „głównego nurtu” kodów perfumeryjnych: trzeźwe butelki z XIX wieku, rzadkie surowce podkreślone aż do nazwy zapachów, śmiałe i słuszne zobowiązania węchowe, formuły, które są często bardziej skoncentrowane, a szczególnie mało lub nie ma reklamy, ale bardziej prywatna komunikacja. Te nowe kody marketingowe wywołują autentyczne know-how, doświadczenie i wielką kreatywność w tworzeniu perfum ekskluzywnych.